Werkvelden
Gezondheidszorg en welzijn
24 % ervaart werkstress*
De impact van werkstress en emotionele veerkracht
Binnen de gezondheidszorg worden medewerkers dagelijks geconfronteerd met verantwoordelijkheden en zware situaties. De combinatie van hoge werkdruk, personeelstekorten en een constant toenemende belasting kan ervoor zorgen dat zorgverleners zich afgesneden voelen van hun eigen welzijn en innerlijke rust.
Dit lijken vaak wegwijzers naar diepere emotionele wonden en onvervulde behoeften. Deze komen naar boven hetgeen leidt tot stress, vermoeidheid, en uiteindelijk burn-out.
De uitdagingen:
- Tekort aan middelen en personeel: Wanneer de middelen schaars zijn en de personeelsbezetting laag, kan dit leiden tot gevoelens van machteloosheid en overbelasting.
- Administratieve druk: extra administratieve taken voegen een laag van afleiding toe, waardoor zorgverleners zich verder verwijderen van hun kernverantwoordelijkheid en innerlijke voldoening.
- Emotionele ondersteuning: In een sector waar medewerkers voortdurend worden blootgesteld aan kritieke gezondheidssituaties, is emotionele heling van henzelf van groot belang. Het erkennen en verwerken van de emotionele belasting kan helpen om de balans te herstellen en de energie van zorgverleners te verfrissen.
De noodzaak van een overkoepelend bewustwordingsproces binnen de zorgsector lijkt nu prioriteit. Medewerkers en organisaties mogen zich meer verbinden met de kern van hun werk en de emotionele behoeften die daarbij horen.
Dit betekent dat er ruimte moet zijn voor authentieke expressie en steun. Daardoor hoeven zorgverleners niet alleen te overleven alsof het hun roeping is. Zij zijn verplcht aan henzelf en ons allemaal om te mogen floreren.
Medewerkers binnen de gezondheidszorg kampen met een hoge werkdruk. Het hoge personeelsverloop is daar ook een oorzaak van. Dit leidt tot stress, vermoeidheid en een burn-out of nog erger. Het langdurig verzuim als gevolg van psychische klachten neemt daarmee alsmaar toe binnen deze sector.
*cijfers CBS 2022
Bron: NEA 2022.
Onderwijs
28.2 % van de docenten ervaart hoge werkdruk*
De innerlijke last van de hoge werkdruk in het onderwijs
- Het onderwijsveld is een plek waar idealen en realiteit elkaar dagelijks ontmoeten. Voor veel leraren en docenten leidt de grote regeldruk gecombineerd met een chronisch tekort aan personeel tot uitputting. De hoge werkdruk leidt tot innerlijke spanningen en onverwerkte emoties die naar boven komen in een omgeving vol verantwoordelijkheid.
- De uitdagingen:
- Groeiende takenpakketten: de constante uitbreiding van taken zet docenten onder druk. Daardoor voelen ze zich afgesneden van hun passie en roeping. Dit kan wijzen op de urgentie om opnieuw verbinding te maken met hun innerlijke bron van motivatie en inspiratie.
- Ongewenst gedrag: Ongewenst gedrag in de klas of binnen het team kan worden gezien als een externe manifestatie van interne conflicten. Door deze dynamiek te begrijpen, kunnen docenten en scholen beginnen met het creëren van een omgeving die meer in lijn is met emotionele gezondheid.
- Financiële uitdagingen: Schaarste aan middelen kan gevoelens van onzekerheid en stress versterken. Deze uitdagingen vragen om een benadering die niet alleen de materiële aspecten aanpakt, maar ook de onderliggende emotionele en psychologische factoren erkent.
- Groot personeelstekort: Een tekort aan collega’s betekent vaak dat de overgebleven docenten zichzelf overbelasten. Dit vraagt om een collectief bewustzijn en samenwerking om een meer ondersteunende en veerkrachtige werkcultuur te creëren.
- Hoge maatschappelijke verwachtingen: De druk om aan maatschappelijke verwachtingen te voldoen kan docenten het gevoel geven dat ze voortdurend tekortschieten.
Het is belangrijk te voor docenten om zich bewust te worden van de innerlijke dynamieken die bijdragen aan hun ervaring van werkdruk. Door deze bewustwording te stimuleren en ruimte te bieden, kunnen docenten een diepere, meer vervullende verbinding met hun werk en hun studenten ontwikkelen. Dit leidt niet alleen tot een gezondere werkcultuur, maar ook tot een omgeving waarin echte educatieve transformatie kan plaatsvinden.
*CBS, 2022