Gaslighting stoppen training Utrecht

Training voor docenten, schoolbegeleiders en zorgcoördinatoren  

“Ik verloor de grip op mijn klassenmanagement. Weg leerlingenwelzijn. Maar nu hanteer ik gaslighting onmiddellijk!”

 

gaslighting-stoppen-training-utrecht

Gaslighting stoppen training Utrecht

Gaslighting stoppen training Utrecht

Gaslighting stoppen is belangrijk voor het klassenmanagement. Daarom bied ik een uitgebreide gaslighting stoppen training in Utrecht aan, specifiek gericht op docenten en opvoeders die te maken hebben met psychologische manipulatie in de klas.

In de klas kan dit gedrag zich vertalen naar het monopoliseren van de aandacht, het kleineren van klasgenoten en het niet accepteren van feedback. Gaslighting is een manipulatieve tactiek die nauw samenhangt met narcisme (niet hetzelfde!) en wordt gebruikt om anderen aan hun eigen realiteit te laten twijfelen.

Laura’s ervaring met gaslighting in de klas

Laura vertelt als docent Engels: “Als docent Engels op een middelbare school werd ik geconfronteerd met een nare schaduw die mijn klas vergiftigde vanwege  psychologische onveiligheid. Toxische communicatie deed mijn leerlingen twijfelen aan hun eigen mening en talenten. Het gevolg? Faalangst en dalende prestaties. Ziekmeldingen. Plus benauwend zwijgen hierover.

 
Ik stond echt machteloos. Wat gebeurt hier?
Het begon met schijnbaar onschuldige grapjes van enkele leerlingen die assertiviteit van hun klasgenoten onderuit haalden. ‘Het is je eigen schuld, je weet hoe wij reageren,’ of ‘je bent niet helemaal normaal, dat vindt iedereen hier hoor,’ of nadat ik verhaal haalde terwijl ik her gezien had: ‘Dat is helemaal nooit gebeurd.’
 
Dit zijn typische zinnen die een gaslighter inzet om een ander te manipuleren. Ik hoorde dat soort uitspraken steeds vaker.
 
Omdat de manipulerende leerlingen wisten dat de anderen daardoor aan zichzelf gingen twijfelen, wisten ze ook dat zij sneller de versie van hen geloofden dan die van zichzelf. Ze liepen als verdoofd achter die gaslighters aan.”
 
Ik zag leerlingen gewoon verdwijnen”. 
 

De impact van gaslighting op Sarah en klassenmanagement

Ze vertelt: “Sarah, een van mijn beste leerlingen, gaf altijd vol vertrouwen haar antwoorden. Maar ineens hield ze zich op de achtergrond en meldde zich vaak af. Haar frustratie groeide naarmate haar de mond werd gesnoerd. Ze groeide weer indien ze hun bevestiging kreeg.
 
En ik? Ik kwam daar echt niet tussen. Maar verloor wel mijn grip de groep.
 
Sarah adoreerde hen. Ik kon geen ingang bij haar krijgen of ik voelde me als haar tegenstander. Ze lachte mee met hun grappen, terwijl ze grotendeels de dag ontwijkend reageerde. Haar eigen ideeën hield ze meer en meer voor zich, bang om te veel verstrikt te raken. Deze emotionele manipulatie was killing voor haar en zette ook een toon voor de hele klas.
 
Ik vroeg collega’s of zij dit ook zagen. Ja dus. Ze herkenden het maar al te goed. Zij leken ook machteloos te staan tegen de gaslighters. Die maipulerende cultuur zette maandenlang de complete toon in de klas – de hele school leek het te voelen.
 
Geen enkele leerling in mijn klas zat er meer ontspannen bij. Ik ook niet. Ik leek minder serieus te worden genomen. Tijdens teamvergaderingen merkte ik dat ik ernstig begon te twijfelen aan de besluiten van mijn leerlingen.
Waarom? Omdat een steeds groter wordende groep zich snel aangevallen voelde en rare projecten opleverden. Het leerlingenwelzijn daalde in deze angstcultuur. Grensoverschrijdend gedrag ontstond.
 
Als collega’s waren we het eens dat er zonder veilige leeromgeving weinig valt te leren.

Advies en consultancy voor GGZ-professionals

Gaslighting bij neurodiversiteit

In de wereld van geestelijke gezondheid komt gaslighting heel vaak voor. Met name bij neurodivergente cliënten. Gaslighting, een vorm van psychologische manipulatie waarbij iemand vanuit dominantie onbewust probeert de ander aan zichzelf te laten twijfelen, kan bijzonder schadelijk zijn voor mensen met neurodiverse kenmerken, zoals autisme of ADHD.

Als GGZ-professional is het cruciaal om deze dynamieken te begrijpen en binnen de diagnosticering en behandeling op te nemen.

Heb je een vraag? Stuur een email naar info@margreknip.nl. 

 

gaslighting-voorbeelden-jeugd
leerlingen-in-een-onveilige-omgeving

Gaslighting aanpakken en stoppen

Gaslighting stoppen is een groeiende behoefte om onszelf, onze relaties, teams en werkplekken te beschermen. We leven momenteel in een gaslight cultuur,  waarin twijfel en misleiding en iemand keihard cancelen uit frustratie steeds gewoner worden gevonden.

Gaslighting is een vorm van mentale mishandeling waarbij iemand langzaamaan gaat twijfelen aan zijn eigen gevoelens, beoordelingsvermogen, geheugen en realiteit. Op veelal slinkse wijze wordt diegene gemanipuleerd en misleid door een partner of een groepslid. Dit is dodelijk voor het gevoel van eigenwaarde. De manipulator voelt aan dat diegene aan zichzelf gaat twijfelen. Hij of zij weet ook dat de ander sneller de versie van hem of haar  gelooft dan die van zichzelf.

Daar zit de crux.

Mijn methode omvat een nogal doortastende aanpak die dieper reikt dan oppervlakkige communicatie. Je moet dieper kunnen kijken. Dat kan ik. Ik weet dat het werkt voor onderwijsprofessionals.

Ik hanteer een model om manipulatieve tactieken bij mensen te leren doorzien. Daardoor kun je snel gaslighting communicatie op het werk ontmaskeren.

Hoe kreeg Laura opnieuw grip op gaslighting in de klas? 

Laura besloot actie te ondernemen en meldde zich aan voor mijn training “Gaslighting stoppen.”  Gaslighting stoppen is cruciaal voor goed klassenmanagement en leerlingenwelzijn.

Mijn training van drie bijeenkomsten geeft docenten zoals Laura de inzichten en tools hoe:

  • Gaslighting te stoppen en  gaslighting te herkennen;
  • Een veilige ondersteunende leeromgeving met leiderschap-skills op te bouwen;
  • Duidelijke strategieën qua communicatie gebruiken om een gaslighting cultuur om te buigen;
  • Leerlingen of studenten te helpen die slachtoffer worden van gaslighting.

Na de training had Laura de grip terug en vaardigheden in handen om de sfeer in haar klas radicaal te veranderen.

Ze kon de gaslighting mechanismen meteen herkennen en bij de angel aanpakken. Door duidelijke grenzen te stellen, een helder rolmodel te zijn en een ondersteunende leeromgeving te creëren, zag ze haar klas opbloeien.

Ze kreeg tevens zicht op haar eigen aandeel aan de hand van dieptereflecties. Op haar eigen machteloosheid in haar leven met manipulatie en het overkomen daarvan.

Sarah kreeg de relatie met zichzelf weer terug dankzij bewustwording  plus een extern steunsysteem. De gaslighters verloren hun greep op de klas, en  de rust keerde  terug. Ook voor Laura.

Wat doen we in de training Gaslighting stoppen?

Ik bied een training van 3 bijeenkomsten aan het najaar 2024.

Inhoud:

  • drie bijeenkomsten van 10.00 – 16.00 uur, waar eerste klassikaal en vervolg bijeenkomsten kunnen we kiezen online of fysiek.
  • data 18 september, 9 en 30 oktober 2024
  • kosten:  1250 euro per deelnemer
  • groepen: 6-8 deelnemers
  • locatie: In-company of in Utrecht – nader te bepalen
  • doelgroep docenten, zorgcoördinatoren en schoolbegeleiders

Je krijgt van mij naast theoretische kennis ook ervaringsdeskundige begeleiding die we nodig hebben om de essentie van gaslighting te doorgronden.