De workshop “Van Ik naar Wij Reflectie” introduceert een boeiende combinatie van narratieve werkvormen en biografisch leren. Deze workshop is bedoeld voor therapeuten en coaches  die willen groeien en hun eigen krachten willen ontdekken. De workshop wordt geleid door Hanne Ihlen en Margré Knip, twee enthousiaste professionals met een missie.  Zij willen bijdragen aan een werkveld waarin zelfsturing, zelfzorg  en emancipatie van professionals de norm zijn.

Wat is biografisch leren?

Biografisch leren is een benadering die relevant is professionals als jij die behoefte hebben aan zelfkennis en reflectie. Het begrip van wie je bent en hoe je verleden je heeft gevormd, is van cruciaal belang voor professionele groei!  

Biografie als medicijn

Als coach of vaktherapeut  draait je werk om de groei en ontwikkeling van anderen. Daarvoor is het  essentieel om ook eigen ervaringskennis te verdiepen. Dit is waar biografisch leren van pas komt. In deze krijg je de kans kennis te maken met deze benadering.

Een krachtige oefening in biografisch leren is het leren werken met de levenslijn. Dit is een  weergave van jouw levenservaringen, die verder gaat dan een eenvoudige chronologie van gebeurtenissen. Het is een zelfonderzoek waarbij je levensgebeurtenissen onderzoekt en hun betekenis verkent. Door te schrijven en te vertellen hierover, creëer je meer structuur in je eigen levensverhaal. Je krijgt inzicht in hoe je bent geworden wie je nu bent. Het effect wat je verkrijgt biedt nieuwe perspectieven en meer keuzevrijheid als mens en professional.

Boek Gabriël Prinsenberg

Voor de workshop is het boek van Gabriël Prinsenberg gebruikt als bronmateriaal, te weten Biografisch leren en werken. Dit boek omarmt een creatieve aanpak, waarbij krachtige technieken worden gebruikt zoals vertellen, schrijven, beeldend werken, spel en drama. Hierdoor wordt de dynamiek van levensverhalen op een speelse en effectieve manier zichtbaar gemaakt.

Zelfzorg en zelfreflectie

Een valkuil voor zelfstandige coaches is dat ze vaak de neiging hebben om zich volledig te concentreren op het ondersteunen van anderen en zichzelf op de tweede plaats te zetten. Hoewel dit nobel is, kan het ook leiden tot stress en een uitputting van energie. Biografisch leren herinnert je aan het belang van zelfzorg in dit vak.

Maar hoe vind je een vorm van zelfzorg die echt pas bij jou? Dit kun je bereiken door je eigen leermomenten in je leven te verkennen en te delen hier over. Hierdoor ga je de momenten herkennen waar je onbewust al zelfzorg toepaste in je leven. Deze kennis kun je bewust gaan gebruiken of aanpassen aan het heden. Door dit in een veilige omgeving te doen, leer je je eigen kracht kennen. Dit helpt je om keuzes te maken die echt bij jou passen, en ook in te passen in je aanpak naar cliënten.

Het belang van empathie als powertool

Het begrijpen van jouw eigen verhaal stelt je in staat om een wederkerigheid in je relatie met je cliënt op te bouwen. Dit zorgt ervoor dat  empathie een krachtig instrument wordt om onbewuste kennis beter te ontsluiten. Dit kun je leren zonder jezelf daarin te verliezen. Het stelt je in staat om jezelf te leren de cliënt nog meer centraal te stellen in het proces.

Je krijgt de mogelijkheid om je te verbinden met de groep als proeftuin. Je zult geen druk voelen om lastige persoonlijke situaties te moeten delen. In plaats daarvan laten we het  proces zelf zijn werk doen, waarbij je de regie over je eigen verhaal houdt. Dit draagt ​​bij aan het gezamenlijk opbouwen van  bewustzijn binnen de groep. Het is een reis die de moeite waard is voor iedereen die met mensen werkt en graag zijn eigen potentieel wil ontdekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *